Az „EX LIBRIS Könyvtári Alapítvány” Alapító Okirata

Főoldal EX LIBRIS Könyvtár Magyar Írószövetség Könyvtára

Oldaltérkép

A Magyar Írószövetség (1062 Budapest, Bajza u. 18.)
Bírósági bejegyző végzés száma: 14. PK. 60.475/1989/20.
Nyilvántartási szám: 1559
Adószám: 19666244-2-42,

Tóth-Szöllős András
(1123 Budapest, Alkotás u. 39/b. 2. em. 1.)
Anyja neve: Terjánszki-Terényi Anna
Születés hely, idő: Kiskőrös, 1956. május 8.
Szem. ig. sz.: 284805HA
Adószáma: 8326343250,

a Magyar Posta Zrt.
Székhely: 1138 Budapest, Dunavirág utca 2-6.,
Cégjegyzék szám: Cg. 01-10-042463.,

a Postás Szakszervezet
Székhely: 1138 Budapest, Dunavirág utca 2-6.
Nyilvántartási szám: Fővárosi Bíróság 2347
Adószám: 19654906-1-41.,

és a Távközlési Szakszervezet a (továbbiakban TÁVSZAK)
Székhely: 1156 Budapest, Száraznád utca 3.,
Bírósági bejegyző végzés száma: Fővárosi Bíróság 10.840.

alapítók (a továbbiakban: Alapítók) jogi személyiséggel rendelkező alapítvány létrehozását határozták el.

A jelen alapítvány célja, hogy könyvtárat működtessen, könyvtári szakmai szolgáltatásokat nyújtson.

1./Az Alapítvány neve: EX LIBRIS Könyvtári Alapítvány
2./Az Alapítvány székhelye: 1062 Budapest, Bajza u. 1.8
3./Az Alapítvány célja és közhasznúsága:
Az Alapítvány célja és közhasznú tevékenysége:

3.1 A könyvkultúra ápolása, munkahelyi és nyilvános könyvtári szolgáltatások nyújtása, kulturális ismeretterjesztés. Mindezek érdekében a könyvtárak és az alapítvány működési feltételeinek és pénzügyi hátterének biztosítása. Az olvasói igények alapján elektronikus tartalomszolgáltatás fejlesztése, működtetése. A szakmai munkát és a szolgáltatások működtetését, fejlesztését, a kulturális és ismeretterjesztő tevékenységet támogató pályázatokon való részvétel.

Könyvtári szakmai pályázatok bonyolítása, szakembereknek ösztöndíjak, díjak nyújtása, rendezvények, szakmai tanácskozások megrendezése, szakmai kiadványok megjelentetése.

3.2 Az Alapítvány a 3.1. pontban meghatározott céljainak megvalósítása során elsősorban az 1997. évi CLVI. tv. 26. pont c.) 4., 5. és 6. pontjában meghatározott közhasznú tevékenységeket folytatja, nevezetesen:

4. nevelés, oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés
5. kulturális tevékenység,
6. kulturális örökség megóvása.

3.3 Az Alapítvány fent megjelölt tevékenysége a kulturális javak védelméről és a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. tv. alapján képez állami feladatot.

3.4 Az Alapítók ezennel nyilatkoznak arról, hogy az Alapítvány és annak szervezete pártoktól független, azoktól támogatást nem kap, azoknak anyagi támogatást nem nyújt, közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, országgyűlési képviselőjelöltet a rendelkező nyilatkozatok évét megelőző utolsó választásokon nem állított és nem támogatott és mindezeket a jövőre nézve is kizárja.

4./Az Alapítvány induló vagyona 130 ezer forint. A mindenkori éves működési költségre az Alapítvány kuratóriuma tesz javaslatot.

5./Az Alapítók az előző pontban meghatározott induló vagyont az alábbi arányban biztosítják az Alapítvány részére:

Magyar Írószövetség 50 ezer Ft
Tóth-Szöllős András 50 ezer Ft
Magyar posta Zrt. 10 ezer Ft
Postás Szakszervezet 10 ezer Ft
TÁVSZAK 10 ezer Ft

Az alapítók a jelen pontban megjelölt induló vagyonon túl további támogatást az alapítványnak nem nyújtanak.

6./Az Alapítvány gazdálkodása

6.1 Az alapítvány vagyonával az 1997. évi CLVI. törvényben és ezen okiratban foglaltak alapján gazdálkodhat.

6.2 Az Alapítvány éves pénzügyi terv alapján gazdálkodik. A pénzügyi terv hiányt nem tartalmazhat. Az éves tevékenységről készített beszámoló (mérleg) jóváhagyásával egyidejűleg az alapítvány közhasznúsági jelentést is köteles készíteni, jóváhagyásához a kuratórium egyhangú döntése szükséges. Az éves beszámoló elkészítésekor külön kell választani a vállalkozási és az alapítványi célú tevékenység költségeit és bevételeit, valamint az alapítvány működési költségeit.

6.3 A gazdálkodása során elért eredményt nem osztja fel, azt a jelen alapító okiratban meghatározott tevékenységre fordítja.

6.4 Az alapítvány közhasznú céljainak megvalósítása érdekében — azt nem veszélyeztetve — vállalkozási tevékenységet is folytathat. Az alapítvány vállalkozásban csak korlátolt felelősséggel vehet részt.

6.5 Ha az alapítvány gazdálkodása a rendeltetésszerű működést veszélyeztetné, az alapító részletes gazdálkodási terv bemutatását kérheti, abba megbízottja útján betekinthet. Az alapítvány irataiba a kuratórium minden tagja korlátozás nélkül betekinthet

6.6 Az alapítvány vagyonát hitel fedezetéül nem használhatja, hitelt a közhasznú célokat veszélyeztető mértéken túl nem vehet fel.

6.7 Az alapítvány váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt nem bocsáthat ki.

6.8 Az alapítvány befektetési tevékenységet csak a kuratórium által elfogadott befektetési szabályzat alapján folytathat.

7./Az Alapítvány nyitott, csatlakozhat hozzá bármely természetes és jogi személy, hazai, vagy külföldi fizetőeszközben tett felajánlásokkal. A csatlakozás elfogadásáról a Kuratórium dönt.

8./Az Alapítvány irodája, könyvtára

A Magyar Írószövetség az Alapítvány részére ingyenes használatot biztosít (ideértve az üzemeltetési költségek biztosítását is) a jelenleg általa fenntartott 1062 Budapest, Bajza u. 18. sz alatti könyvtárhelyiség egy részében. Az Alapítvány működteti az Magyar Írószövetség könyvtárát is.

A használati jog visszavonására csak úgy kerülhet sor, hogy az ne akadályozza az Alapítvány céljainak a teljesülését.

9./ Az Alapítvány szervezeti felépítése:
- Kuratórium,
- Felügyelő bizottság
- Elnök.

10./A Kuratórium.

10.1 Az Alapítvány legfőbb döntést hozó és képviselő testületi szerve a tíz tagú kuratórium. A Kuratórium élén az elnök áll.

A kuratórium tagjai:

Buza Sándorné (független)
Lakcím: 1066 Budapest, Jókai u. 20.

Erős Kinga (független)
Lakcím: 1106 Budapest, Hatház u. 3.

Fülöp Lászlóné (független)
Lakcím: 8000 Székesfehérvár, Bajmóci u. 15.

dr. Karosi Zoltán (független)
Lakcím: 3535 Miskolc, Hegyalja u. 17.

Kenese Szilvia (független)
Lakcím: 1116. Budapest, Kondorosi út 12/a. b.ép.I. em.9.

Koppándi Vilma (a Postás Szakszervezet delegáltja)
Lakcím:2194 Tura, Vörösmarty u. 43.

Krassovics Miklós (a TÁVSZAK delegáltja)
Lakcím:2100 Gödöllő Kinizsi Pál utca 16.

Monostori Imre (független)
Lakcím: 2800 Tatabánya, Bánhidai lktp. 102.

Dr. Vasy Géza (a Magyar írószövetség elnöke)
Lakcím: 1182 Budapest, Dobozi u. 99.

Varga Andrea (független)
Lakcím: 1031. Bp, Emőd u. 48.

Mind az elnök, mind pedig a kuratórium tagok megbízatása határozatlan időre szól.

10.2 Rendszeresen, legalább évente kétszer, az elnök által kitűzött — a kuratóriumi tagokkal egyeztetett — időpontban ülésezik.

10.3 A testületi üléseket az elnök hívja össze. Rendkívüli ülés összehívását bármelyik kuratórium tag is kezdeményezheti. A rendkívüli ülést az elnök lehetőleg egy héten belül köteles összehívni. A kuratóriumi ülések időpontjáról és napirendjéről az ülés előtt legalább egy héttel az elnök előzetes értesítést és vitaanyagot küld a kuratórium tagjainak és a FEB tagjainak.

10.4 A kuratóriumi ülések nyilvánosak. A kuratórium akkor határozatképes, ha az ülésén legalább hat kurátor jelen van. További elvárás az, hogy az alapítóktól független kurátorok legyenek többségben. A Kuratórium határozatait nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza meg. Szavazat egyenlőség esetén a szavazást meg kell ismételni. Ha a megismételt szavazás is egyenlő eredményt hoz, akkor a határozati javaslatot elvetettnek kell tekinteni.

Az éves beszámolók elfogadásához 2/3-os minősített szavazattöbbség szükséges. A határozatok meghozatalakor a „tartózkodás” „nem” szavazatnak minősül.

10.5 A Kuratórium elnökét a kuratórium tagjai választják meg maguk közül.

10.6 A Kuratórium Elnökével és tagjaival szemben nem áll fenn jogszabályban (PTK.74/C§.(3) bekezdés, a Khtv. 9.§-a, valamint egyéb jogszabályok) meghatározott összeférhetetlenségi ok.

10.7 Az Alapítvány képviselője: Keömley Eszter ügyvezető (önálló képviselet). Ez a képviselet egyben azt jelenti, hogy az Alapítvány bankszámlája felett Keömley Eszter önállóan rendelkezhet. A kuratórium gyakorolja a munkáltatói jogokat az alapítvány ügyvezetője felett.

11./ A Felügyelő Bizottság

11.1 Az Alapítvány működését és gazdálkodását - a vezető és kezelő szervektől elkülönült - szervezet, a háromtagú Felügyelő Bizottság (FEB) ellenőrzi és felügyeli. A Felügyelő Bizottság negyedévente ülésezik, határozatképességéhez mindhárom tag jelenléte szükséges, döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza. A FEB tagjait határozatlan időre az Alapítók jelölik ki.

Az elnököt a FEB tagok maguk közül választják meg. A FEB hatásköre és illetékessége: a FEB tagjai jogosultak az alapítvány irataiba, szerződéseibe betekinteni, a kurátoroktól és az alapítvány ügyvezetőjétől adatokat bekérni, továbbá arra hogy az alapítványnál rendszeres és úgynevezett cél ellenőrzéseket tartsanak. A FEB részletes ügyrendjét maga határozza meg.

A felügyelő bizottsági tagok részt vesznek a kuratóriumi üléseken.

11.2 Az első FEB tagjai a következők:

Dr. Lányi Tamás
Lakcím: 1041 Budapest, Lebstück Mária u. 69.
Anyja neve: Tóth Magdolna
Születési hely, idő: Budapest, 1954. január 10.

Peller Zsuzsanna
Lakcím: 1053 Budapest, Kecskeméti u. 9.
Anyja neve: Bencsik Éva
Születési hely, idő: Budapest, 1965. február 7.

Sólyomné Szilágyi Mária
Lakcím: 1046 Budapest, Erdősor u. 18.
Anyja neve: Preszmayer Mária
Születési hely, idő: Budapest, 1950. december 11.

12./ Alapítványi kötelezettségek.

12.1 Az Alapítvány köteles betartani a vezető tisztségviselőkre, illetve a felügyelő szerv elnökére és tagjaira az 1997. évi CLVI. tv. 8. és 9. §-ában meghatározott összeférhetetlenségi szabályokat.

12.2 Az Alapítvány köteles éves beszámolót és ennek jóváhagyásával egyidejűleg közhasznúsági jelentést készíteni. Az elkészített éves beszámolót — a tárgyévet követő év április 30. napjáig — a Kuratórium elé kell terjeszteni jóváhagyás végett. A Kuratórium az éves beszámoló elfogadásáról 2/3-os szavazattöbbséggel határoz. Az éves beszámolót jóváhagyás előtt a Felügyelő Bizottsággal véleményeztetni kell.

12.3 Az Alapítvány szervezetének, képviseletének és működési rendjének részletes szabályait a Kuratórium által elfogadott Szervezeti és Működési Szabályzat (SZMSZ) tartalmazza.

12.4 Az Alapítvány nyilvántartó könyvet vezet, melyben rögzítésre kerülnek a következő adatok:

a Kuratórium döntéseinek (határozatainak) sorszáma, időpontja, tartalma, időbeli és személyi hatálya, a határozatot támogatók és ellenzők számaránya és a személyek neve, az a mód, ahogy a döntésről az érintettek és a nyilvánosság tájékoztatást kap.

12.5 Az Alapítvány nyilvántartó könyvébe - előzetes időpont egyeztetés után - bárki betekinthet.

12.6 A vezető szerv döntéseiről az érintettek az ülésekről készült emlékeztetők megküldésével értesülnek. Az Alapítvány éves beszámolóját, közhasznúsági jelentését minden évben a saját honlapján és az írott sajtó útján nyilvánosságra hozza.

12.7 A kuratórium döntései nyilvánosak. Ezeket – összhangban az 1997.évi CLVI. törvény 7. §. (3) bek.d. ) pontjával és 17, §-ával az Alapítvány székhelyén kifüggesztik, az alapítvány honlapján és a Magyar Írószövetség Tájékoztatójában közzéteszik.

13./Az Alapítvány határozatlan időre jön létre. Megszűnése esetén az Alapítvány vagyona egy másik, hasonló célú alapítványra száll át a törvényi kötelezettségek betartásával Ezen Alapítvány kijelöléséről az Alapítók konszenzussal döntenek.

14./Az alapítók meghatalmazzák Légmán Miklós jogtanácsost (1027 Budapest, Margit körút 56., jogtanácsosi igazolvány száma: 00407), hogy a jelen Alapító Okiratot jegyezze ellen, valamint hogy a jövőben képviselje az Alapítványt a bírósági nyilvántartásba vételi ügyekben.

15./A jelen okiratban foglalt rendelkezések az aláírás napján lépnek hatályba.

Budapest, 2008.....................................

Magyar Írószövetség
dr. Vasy Géza elnök

Tóth-Szöllős András

Távközlési Szakszervezte
Bujdosó Attila elnök

Postás Szakszerveze
Pecze Pál elnök

Magyar Posta Zrt.
dr. Lakatos János igazgató

Magyar Posta Zrt.
dr. Szabó György igazgató

Ellenjegyzem: